I dag kände jag mig vuxen och expertig

I dag presenterades vilka som skall få årets nobelpris i Kemi. Och jag konstaterade snabbt att jag vet vilka de är! Jag vet vad deras forskning har handlat om och hur jag kan använda mig av deras upptäckter.

Annars är det varje år många som klagar på att de inte vet vem litteraturpristagaren är. Det vet jag sällan heller. Kanske att namnet tycks bekant på något sätt, men det är bara ett par gånger som jag har kunnat relatera det till någon bok jag känner till. Men jag är ju inte litteraturvetare. Hade jag varit det hade jag definitivt vetat en massa om varenda litteraturpristagare som funnits under mitt yrkesverksamma liv.

Men i år är det även medicinpristagarens forskning som känns extra verklighetsanknuten. Alla vet vad IVF är och jag tror att de flesta känner ett eller flera par som har fått barn på det sättet.

Grafen är kanske inte riktigt lika allmänt känt, men det är i alla fall bekant för dem som arbetar med eller är intresserade av naturvetenskap.

Vad kul att jag tycker att nobelprisen är intressanta i år! Jag känner mig riktigt vuxen, och till på köpet litet som en expert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar