Dagens ungdom och deras gose-organismer

Jag är medelålders. Jag ser tillbaka på en tid då barn låg och kramade nallar i sängen. Eller möjligen hundar och katter, men sällan mer exotiska djur som grävlingar, bävrar och sälar. Visst har jag råkat ut för en och annan konstig gosegrej. Äldsta dottern har sovit kramandes bollar och böcker och mellandottern hade en grävskopa som sängsällskap ett tag.

Men det värsta är att de hederliga gosedjuren, eller mer exakt, eller skall man kanske säga mindre exakt, goseorganismerna, kommer från helt andra platser i det fylogenetiska trädet än vi däggdjur, som jag trodde skulle hålla ihop till tidens slut.

Det började med äldsta dotterns orm Elisabeth. Hon tillhörde vårt betryggande phylum chordata, men inte klassen mammalia, utan reptilia. Trots allt var hon en med människan närbesläktad organism i sammanhanget.

Sen blev det värre. Nästa djur kom från phylum anthropoda. Det var spindeln Marcus, som hade nästlat sig in i familjegemenskapen.

Jag trodde det skulle stanna där, men att barn nuförtiden inte begränsar sig till djur, inte ens till eukaryoter, utan vidgar vyerna till att innefatta alla sorters levande organismer, insåg jag när jag häromdagen, förutom min son, delade säng med en - bakterie!?

Bakterier har inga namn, därför heter bakterien ingenting. Sonen kallar den bara för bakterien. Vi har i försökt att artbestämma den, och med lättnad kommit fram till att det nog inte är en EHEC (Enterohemorragisk Escherichia coli)-bakterie, utan snarare en helt vanlig Helicobacter pylori. Fast en snäll?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar