Vattenfalls nödtvungna ondska

Elmarknaden borde aldrig ha avreglerats. Det kan vi komma överens om. Vattenfall borde inte vara ett vinstdrivande företag. Men har svenska staten gjort det till det, så får man nu stå för konsekvenserna. Vattenfalls och deras konkurrenters energiegendomar borde exproprieras av de stater där egendomarna finns. Men det går inte, eftersom skyddet för privata egendomar är viktigare än folkhälsa i detta fall. När vi redan har gått för långt går det tyvärr inte att återställa.

Miljöpartiets nya språkrör skriver tillsammans med Lise Nordin en debattartikel om den politiska viljan till att avveckla kärnkraften och satsa på förnybart i DN idag. Men jag hittar inte något förslag i artikeln för hur vi skall lösa problemet med Vattenfalls påtvingade vinstintresse.

Normalt sett är det rätt fint med fritt företagande. En liten människa får en affärsidé, t ex att virka grytlappar och sälja i en egen liten butik. Hon startar ett företag och sätter sig och virkar dag och natt, får en kundkrets, och försörjer sig hjälpligt på det hon tycker allra bäst om. Så långt allt gott!

Nu har jag också fått en toppenbra affärsidé. På min lilla villatomt i Uppsalas utkant tänkte jag uppföra ett kärnkraftverk, och sälja gulligt närproducerad el till mig själv och mina grannar, och till hela Uppsala kanske? Nähä? Inget bra? Men det är ju fri konkurrens? Min kärnkraft kanske ger vackrare ljus än Vattenfalls?

Alltså, vad jag vill illustrera är: Energimarknaden kan inte jämföras med småskalig affärsverksamhet när det gäller fri företagsamhet. Stora energianläggningar som producerar el till miljoner människor borde ägas gemensamt av oss som använder dem. Elproduktion är rätt så hälsovådligt, och skall därför inte styras av pengar på samma sätt som grytlappsvirkning kan. Elindustrin borde verka för vårt bästa, och varken spekulera i tyska skotfärdiga kärnkraftverk eller nya brunkolsanläggningar.

Svenska staten borde satsa på sol- och vindkraft som även Sverige kan få nytta av, hellre än att stötta Tyskland efter ett oövertänkt beslut. Men Vattenfall, i sin egenskap av vinstdrivande företag, är tvingade att satsa på det mest lönsamma, annars blir det tråkiga konsekvenser för de anställda och deras familjer om företaget går i konkurs.

Jag håller med om mycket i miljöpartiets artikel, men det går inte att reducera Svenska statens misslyckade energipolitik till ett simpelt "Lägg ner kärnkraften".

2 kommentarer:

  1. Hade du varit en man, och därmed en bättre författare, hade du stavat ondska som jag gör.












    ;-)

    SvaraRadera
  2. Eftersom normen är mannen så får jag väl stava på ett manligt sätt då. Ändrat.

    SvaraRadera