Åldersrasismen är på tapeten igen

Det är dags att återuppväcka mitt gamla blogginlägg, som jag skrev angående barnförbud på restauranger och bröllop. Nu är det flyget det gäller. Tåg har tidigare avhandlats i debatten. Numera får barn inte rabatterat pris i första klass. Det är naturligtvis ett styrmedel för barnfamiljer att välja andra klass, men de får ändå åka med på samma villkor som vuxna. Att det är billigare i andra klass är en bonus. Men att utestänga vissa folkgrupper med förbud, på samma sätt som vi utestänger andra djur från mänskliga gemenskaper, är inte acceptabelt. Vill man starta ett flygbolag och har den inställningen till olika folkgruppers rätt att ta del av den helt ofarliga service man erbjuder, så skall man låta bli. Hur man prissätter, om man vill ge barnrabatt eller ej, är däremot upp till ägaren.

Den som inte fattar hur viktiga barn är kan ju se filmen "Children of men". Det är intressant att se hur olika lätt recensenterna har för att ta till sig budskapet. Vissa fattar inte ens styrkan i storyn, medan andra tycker att budskapet är övertydligt. Jag antar att det har att göra med vilken inställning till barnens plats i samhället man har.

4 kommentarer:

  1. Jag hatar barn! så jag tycker fan det ska bli skönt med barnfria kupeer. Dom skriker och man kan inte slå dom i skallen så dom tystnar heller. Ljud är faktiskt skadligt för vissa personer fatta!

    Oskar

    SvaraRadera
  2. Äsch, jag trodde det var en seriös kommentar så jag kunde få litet debatt.

    Men Oskarfria kupéer vore fint. :-)

    SvaraRadera
  3. Vilka andra ställen vi ska förbjuda barnen att vara i? Pendeltåg, för dom skriker ju även där. SJ tåg? Gator? Affärer? Kanske kan vi samtidigt förbjuda gamla pensionärer för dom är så långsamma i konsumkassan? Men så klart skall barn kunna vara tysta och leka stillsamt men det är ett föräldraansvar. Förbjuda olämpliga föräldrar kanske?

    SvaraRadera
  4. Ja, hur skall vi avgöra vem som är ok att förbjuda? Det finns folk som stör sig på alla möjliga sorters människor: bögar, feta, muslimer, kvinnor... Vems är problemet? De som stör sig eller de som de stör sig på?

    SvaraRadera