Bilar är till för lantisar

Jag har alltid undrat vad man skall med bil till i stan. Det mesta är nära och dessutom finns det kollektivtrafik. Tänk på alla som är bosatta i grönsakerna utanför Stockholms tullar, de har varken nära eller särskilt många bussar att tillgå. Tänk på mig, även jag åker buss ibland. Trots att vi som bor på landet har så få bussar, eftersom vi är beroende av bil. Eller om det nu var tvärtom.

Jag skall väl egentligen inte lägga mig i debatten om Stockholm, eftersom jag inte bor där, men det gäller lika i alla städer, och för den delen även i förorterna: Bilen tar väldigt mycket plats, både fysiskt och i våra liv.

I Uppsala förra valet var det bara moderaterna som pratade lika mycket om bilar som om kollektivtrafik. Samtliga andra partier hade långtgående planer på spårvagnar och pendeltågsnät. Ett av de mest progressiva förslagen var att rusta upp museijärnvägen som Lännakatten kör på, och göra det till en modern pendeltågsbana. Det är gammal fin klokskap, det där med att åka tåg. Det ligger så mycket i tiden att återanvända, fräscha upp och nutidsanpassa sånt. Men utrymmet är begränsat i staden, om kollektivtrafiken ökar måste något minska, och det får lov att bli privatbilarna, jag ser inget annat alternativ.

Hur kan någon människa förneka att det finns en konflikt mellan bilar och andra trafikslag? Det är en direkt parallell till 1800-talets cowboy-ekonomi: Platsen tar aldrig slut, det är bara att breda ut sig mer. Ulla Hamiltons förnekande av konflikten verkar dock bara vara ett rätt dåligt försök till härskarteknik, för att försöka vinna debatten mot Emilia Hagberg på retoriska poäng, eftersom hon i nästa mening talar om utmaningen i att planera så att alla får plats.

Men allt beror naturligtvis på vad man tycker om privatbilismen. Om man inser att det är vansinne att en ensam person ofta tar upp utrymme för fem bekvämt sittade personer i en plåtlåda som dricker mängder av det värsta cowboy-bränsle vi har: Oljan. Eller om man tycker att det är viktigare att alla får plats än att privatbilarna skall fortsätta att ta betydligt större utrymme än alla andra kommunikationsmedel som finns representerade i staden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar