Jag såg också felet! :-)

Tänk att en vanlig, medelmåttigt begåvad lekmannafilosof som jag genast såg felet i filosoferna Fil Dr Nicolas Espinozas och docent Martin Petersons resonemang om abort. Det såg mest ut som en skoluppgift från högstadiet: Kan du se felet i deras resonemang, för så lätt var det faktiskt.

Deras tes, som bland annat går ut på att abortproblematiken är en målkonflikt mellan samtida och framtida individers intresse att få sina legitima önskemål tillgodosedda, illustreras med vår syn på ansvar för framtida generationer i klimatfrågan.

Slutsatsen blir därför att om framtida, potentiellt existerande individer tillskrivs moralisk vikt i klimatdiskussioner bör de även tillskrivas vikt i abortdiskussioner. Gör vi avvägningar mellan nuvarande och framtida generationer för klimatets skull bör vi göra en avvägning mellan den gravida kvinnans intressen och fostrets.
Nej, tänkte jag, det här är fel. Det potentiella barnet är en individ som inte med nödvändighet kommer att existera. Framtida generationer däremot kommer att existera, oavsett vilka individer som kommer ingå i dem.

Fast jag vågar ju inte ifrågasätta två framstående filosofer som fått pengar från VR, så där utan vidare. Det var därför en lättnad att se att flera andra, både skribenter i Filosofisk tidskrift och icke-filosofer hade sett exakt samma sak som jag. Andra hade kommenterat den närliggande förväxlingen mellan kvantitet levande människor och livskvalitet för dem som lever.

De pratar om gråzoner mellan rätt och fel också. Gråzoner vet vi alla vad det är. Det är nog ingen, förutom fundamentalistiskt religiösa och personer med vissa psykiska störningar, som har en svartvit syn på vad som är rätt och fel. Jag har inte heller en svartvit syn på vad som är liv och icke-liv. Det är en viktig aspekt när man diskuterar vilken vecka det är okej att abortera ett foster.

Livet är något som fortgår hela tiden, medan en mänsklig individ har en början och ett slut på livet. Ett ägg är liv, en spermie likaså. När ägget befruktas börjar det utvecklas till en människa i en kontinuerlig process, där det befruktade ägget blir mer och mer människolikt. Det går inte att sätta en specifik tidpunkt för när det är en människa och skall tilldelas mänskliga rättigheter, så alla tidsgränser för aborter är godtyckliga.

Abort kostar samhället pengar, och det är egentligen den enda vettiga invändningen. Men avvägningen har nog gjorts att det ändå är bättre än en massa oönskade barn. Och att det inte går att dela in oönskat gravida kvinnor i en grupp som skall föda barnet, och en grupp som är slarviga nog att inte kunna ta hand om ett barn, som det gjordes tills för inte alltför länge sedan.

Annars kan abortmotstånd användas till att kontrollera kvinnors sexualitet, och fostra dem till att det är fel att ha sex av någon annan anledning än att avla barn åt sin make. För män är det viktigt med en sådan kontroll, eftersom brist på den i slutänden kan resultera i att de riskerar att hjälpa till att uppfostra barn som inte bär på deras gener.

Ännu i abortförespråkandets tid hänger den envisa föreställningen kvar att det i regel är psykiskt jobbigt att göra abort. Kvinnor förväntas må dåligt av det. Idén är förmodligen att abort skall vara svårt, så vi inte väljer det alternativet. Men det stämmer inte att det brukar vara så psykiskt jobbigt. Ändå vet jag många som har ställt in sig på att må dåligt efter en abort, och ifrågasatt om de är normala eller empatistörda när de inte känner någonting.

Men abort är inte mer dramatiskt än preventivmedel. Som teknik är det en sorts födelsekontroll, men skonsammare och säkrare än det naturliga sättet, som har tillämpats av både människor och andra djur i alla tider: Att döda barnet när det har fötts.

4 kommentarer:

  1. "Men avvägningen har nog gjorts att det ändå är bättre än en massa oönskade barn."

    Varje barn bör födas önskat. Men alla graviditeter kommer inte att vara önskade eller planerade. Är det då rätt att eliminera barnets ”oönskhet” genom att eliminera det ofödda barnet självt?

    Gatubarn är ofta oönskade, men lösningen är inte att döda dem, utan att göra allt som står i vår makt att få ge dem ett så bra liv som möjligt. Ofödda barn är lika värdefulla som gatubarn och får därför inte dödas hur oönskade de än skulle råka vara. Lösningen är inte att döda den oönskade utan att göra honom eller henne önskad.

    Slavägare sa på fullaste allvar att slaveri var bättre för slavarna än frihet. Det hade varit grymt att ge dem en frihet de inte skulle kunna behärska. De menade att slaveri i själva verket var en sorts barmhärtighet. Idag förvägrar vi ofödda rätten till liv under förevändningen att det är bättre för dem om vi dödar dem. Nu som då är det alltid lättare att kränka någons rätt (till liv eller frihet) om man intalar sig att ”jag gör det för dens bästa”. Ett sådant tankesätt är inget annat än en fruktansvärd kränkning förklädd som ”barmhärtighet”.

    SvaraRadera
  2. Abort är inget barmhärtighetsmord, det är en typ av födelsekontroll. Det är inte barnet som vinner på att bli aborterat, utan samhället. Det var min reflektion över varför samhället har valt att stödja abort ekonomiskt.

    SvaraRadera
  3. Bra svar! Men fan vilken usel artikel av de lärda filosoferna det var
    /Prins Hugo

    SvaraRadera
  4. Ja, det verkar mest som ett försök av dem att utnyttja sina titlar för att få fram sina inskränkta åsikter. Visst kan det vara svårt att sammanfatta ett helt forskningsprojekt i en kort tidningsartikel, men så mycket kan man inte förvränga sina idéer att det är möjligt att det här kan ha kommit från något vettigt.

    SvaraRadera